Teste si Calibrare Epson LS 12000 – 4K Pro Cinema Laser Projector
Noul Epson LS12000 este de departe cel mai asteptat proiector de la aceasta companie, de catre majoritatea pasionatilor de Home Cinema din lume, acest model oferind un raport pret-calitate demn de invidiat de oricare mare producator de proiectoare din lume.
Atat vizual cat si estetic, acesta este identic cu modelul LS 11000, doar ca aceasta varianta vine pe culoarea negru, fiind dedicat pentru Home Cinema-uri, iar performantele din punct de vedere al luminii sunt ridicate de la 2500, la 2700 lumeni, fiind specificat un contrast dynamic de la 1.200.000:1 la 2.500.000:1 plus includerea suportului pentru lentila anamorphica.
Oferind minim 25000 ore pana la injumatatirea sursei luminantei laser, LS12000 poate fi folosit pe post de TV imens conectat la un STB (catv), fara nici o retinere in ceea ce priveste protejarea lampii. Acest atribut caracteristic noilor generatii de proiectoare, este principalul factor in decizia unui upgrade in set-ul home cinema. Pornirea instantanee la maximul de luminanta setat, stabilitatea imaginii pe tot parcursul vizionarii, lipsa notabila a flicker-ului indus de lampile cu mercur, il propulseaza ca un nou jucator in liga home cinema.
Conectica acestui proiector este foarte versatila, LS 12000 dispune de 2 porturi HDMI 2.1 care accepta semnal 4K HDR pana la 120Hz, 2xUSB, Network RJ-45,RS232, 12-Volt Trigger. De asemenea acest proiector beneficiaza de un input lag sub 20ms, fiind un partener ideal iubitorilor de gaming pe ecrane de proiectie la dimensiuni mari. Din punct de vedere al imaginii Epson LS 12000 dispune de un nou procesor si anume 36-bit ZX, care ajuta proiectorul sa faca fata upscalling-ului noilor surse de material 4K, cu o mai mare acuratete si rezolutie prin functia 4K pixel shift si o lentila VRX Cinema formata din 15 elemente, mentinand o claritate si un focus uniform pe toata suprafata ecranului de proiectie. Totodata acest model dispune de o lentila motorizata cu posibilitatea ajustarii imaginii atat pe verticala cat si pe orizontala, zoom-ul si focalizarea imaginii fiind ajustata din telecomanda, lentila fiind acoperita de o clapeta culisanta motorizata
pentru protectie.
Felicitari celor de la Epson pentru echiparea modelelor de varf Home Cinema cu aceasta protectie, oferind liniste si siguranta utilizatorilor acestui proiector, iar cei de la Sony si JVC ar trebui sa ia in calcul acest lucru in viitor la modelele lor comparative cu LS 12000.
Merita sa mentionam o caracteristica importanta a acestui model si anume utilizarea unui filtru de polarizare “Ultra Black”, acest lucru fiind vizibil in modul de abordare si prezentare a imaginii video, oferind dimensionalitate, vibranta si un contrast foarte bun atat pe scenele luminoase, cat si pe cele intunecate.
Identic cu LS 11000 ca meniu, ceea ce nu este un lucru tocmai pozitiv pentru cei care doresc sa efectueze o calibrare video, deoarece este stufos si intruziv, neavand posibilitatea de a accesa diferitele functii de calibrare, mutarea si pozitionarea lor intr-o fereastra mai mica in partea de jos a ecranului ca si la modelele anterioare, respectiv TW 9400. Din acest motiv a fost necesara efectuarea unor citiri cu spectrofotometrul si colorimetrul mai sus decat pozitia normala la modelele anterioare, incercand pe cat posibil ca meniul sa nu interfereze cu valorile obtinute
in urma masuratorilor din ecranul de proiectie EliteScreen AEO Cinewhite 135 WH2 cu varianta de material UHD-B certificat ISF. In rest meniul este intuitiv si usor de navigat prin el folosind telecomanda, aceasta din urma fiind identica cu cea de la LS11000.
Pentru calibrarea video a proiectorului Epson LS 12000 am folosit din nou presetarea NATURAL, avand cele mai bune valori in urma masuratorilor efectuate. In prealabil, la lecturile de precalibrare prima modificare notabila a fost ajustarea gamei de la 0 la -1 pentru ajustarea valorilor in tot spectrul gamei de la 0-100%, obtinand o imagine dinamica si mai aproape de tinta pe care o avem ca reper si anume 2.3 – 2.35 De asemenea am dezactivat functiile de “Image Enhancement” prezente in diferitele setari din meniu, obinand o liniaritate si naturalete mai buna,
diminuand pe cat posibil caracterul digital al acestuia.
Controalele balansului de alb functioneaza impecabil, reusind sa alinieze subpixelii RGB pe tot intervalul.
La fel si gama multipunct ajustabila a fost liniarizata folosind patternurile interne alternant cu cele externe ale generatorului DVDO AVlab, intre acestea neexistand diferente.
Reglaje precise atat in puncte cat si pe tot intervalul IRE obtinand un dE 2000 de 0.2.
Contrastul nativ este putin peste 4000:1 mai bun ca majoritatea
televizoarelor lcd-led (fara activarea functiilor de local-dimming) Gama
avand un average de 2.32 targetul fiind 2.35.
Spatiul de culoare dupa calibrarea SDR acopeara 98% din Rec.709 swepsurile de saturatie fiind exemplare
fara a intervenii in CMS. Aici este meritul Epson de a implementa fara repros, saturatiile si luminanta pe culori, atribut determinant al tehnologiei 3LCD)
ColorCheker-ul arata fenomenal, cu un average De 2000 de 0.4 si un maxim de 0.9 unitatea dupa calibrare fiind pregatita cu succes si pentru un challenge de preview film (in cazul cand un regizor sau colorist ar dori o evaluare alternativa raportata la monitoarele de grading).
Aici este de mentionat faptul ca fata de LS11000 avem atat grafice mai bune cat si ansambul imaginii mai imersiv si dinamic, desi in mare parte observam aceeasi filosofie a imaginii.
Testand imaginea dupa calibrare, ramanem surprinsi de ce ofera acest 3LCD laser. Scenele din Oblivion sunt de o limpezime exemplara, atat ca luminozitate, cat si ca dimensionalitate, imaginea avand adancimea caracteristica celeor mai bune display-uri de pe piata, datorita functiei gamma bine implementate si calibrate in cel mai mic detaliu.
Culorile sunt afisate natural, texturile si detaliile iesind in evidenta atat cat trebuie.
Lucy, ca de obicei uimeste cu naturaletea personajelor si skin-tonul feminine, culorile fiind vibrante, uneori avand impresia unei imagini holografice care induc senzatia ca ies din ecran. Optica de buna calitate a proiectorului isi spune cuvantul din plin, printr-o uniformitate foarte buna in tot ansamblul imaginii, marii iubitori de film si pasionatii de home cinema sigur vor aprecia toate aceste elemente determinante in imbunatatirea experientei vizuale.
Vizualizarea scenelor cu skin-tone feminin sunt determinante in evaluarea contentului dupa calibrarea cu aparatura specifica.
Uimirea survine dupa vizionarea scenelor din Pacific Rim I, un film greu, unde majoritatea videoproiectoarelor DLP single cip, respectiv si 3LCDmodele entry si mid au o anumita dificultate in prezentarea lor intr-un mod convingator si apropiat de LS12000. In decursul anilor am detinut mai multe modele de proiectoare de la marii rivali JVC, Sony, modele care au trecut printr-o serie de evolutii cu suisuri si coborasuri uneori, iar acest Epson sta umar la umar cu majoritatea dintre ele chiar depasindu-le in anumite caracteristici ale imaginii. Castigul mare al modelului LS12000 consta in nivelul de negru foarte bun, corelat cu un grad suficient de mare de luminozitate pentru un proiector Home Cinema dedicat, iar in majoritatea scenelor din Pacific Rim contrastul este un factor determinant, care daca este insuficient, imaginea devine anosta si fara viata pe care unii dintre cinefili si videofili mai mult ca sigur il pot observa.
Merita sa mentionez faptul ca desi acest model de la Epson beneficiaza de un auto iris destul de bine implementat, crescand exponential contrastul dynamic, nu l-am activat datorita efectelor negative pe care acesta il are asupra imaginii calibrate si anume :efectul de fluctuatie al luminii (pumping) de la o scena la alta, modificarea greyscale-ului si gamma pierzand acea liniaritate pe care o vedem in imaginea calibrata. Acest lucru este valabil la oricare dintre marii producatori care au aceasta functie in dotare, de aceea noi apreciem contrastul nativ intotdeauna, iar acest lucru este un factor determinant in calitatea unei imagini video.
Din punct de vedere al imaginii 4K HDR, Epson utilizeaza doar un tonemap static, fiind nevoie de o ajustare initiala la inceputul fiecarui tip de film in functie de imaginea afisata, avand un control gradual in 16 trepte. De obicei cu o valoare intre 6-11 se poate obtine o imagine confortabila si placuta ochiului iar preset-ul “Natural” este din nou cea mai buna alegere ca si mod imagine.
Vibranta, culoarea si contrastul intrascene te surprind pe ecranul Elite Screen de 135” UHD-B certificat ISF.
Actiunea si dimensionalitatea filmului in format full 16:9 efectiv te captiveaza, uitand de amanunte, senzatia care o ai pe moment e ca acest device este tot ce iti trebuie in cinema-ul tau!
Recomandam tuturor pasionatilor care au in vedere achizitia unui astfel de device sa ia in considerare calibrarea video cu aparatura certificata, rezultatele sunt dramatice daca factorii colaterali (camera intunecata, ecran de proiectie si sursa video) sunt intruniti. Setarile out of the box sunt ok, vizionabile dar limpezimea, acuratetea, dinamica si vibranta in afisare sunt obtinute dupa calibrarea cu aparatura mentionata.
De asemenea LS12000 este recomandarea echipei nostre de calibrare si teste fiind considerat actualmente cel mai performant proiector raportat la pret-calitate. Poate echipa fara nici o retinere cinema-uri private cu ecrane de proiectie de dimensiuni mari, imaginea, versatilitatea instalarii, uniformitatea panelurilor, constructia, designul, implementarea si usurinta de instalare il fac o alegere usor de luat. Bravo Epson!
Echipamentele folosite in acest review le gasiti pe site-ul companiei noastre ( www.tehnicavizuala.ro ) :
Videoproiector: Epson LS12000W
Blu-Ray Player: Panasonic UB9000
Media Player: Zappiti Reference
Ecran: Elitescreen AEON AR135WH2
Conectica: Audioquest
Procesor de sunet: Lyngdorf MP60
Amplificator stereo: Lyngdorf SDA-2400 x6
Subwoofer: Goldenear SuperSub XXL
Epson LS-12000W – Fisa Tehnica
Contact: 24 Evoness SRL – Adresa : Str. Bega nr 6, Cluj-Napoca Orar: Luni – Vineri – 09:00–17:00 |
Comanda acum AICI
Facebook – Tehnica Vizuala
Revenim in curand cu alte recenzii. Tineti aproape!